Goed bestuur in onderwijs
Het platform www.sterkschoolbestuur.be biedt een gratis en concreet zelfevaluatie-instrument aan om te reflecteren over het beleidsvoerend vermogen van uw schoolbestuur.
Waarover gaat het?
Wat is "www.sterkschoolbestuur.be"?
Via dit platform biedt de Koning Boudewijnstichting een zelfevaluatie-instrument aan om het beleidsvoerend vermogen van uw schoolbestuur in kaart te brengen. Na deelname aan de zelfevaluatie-oefening ontvangt u een rapport met de geanonimiseerde antwoorden van de deelnemers. Dit rapport vormt het vertrekpunt voor een interne dialoog, waarin het schoolbestuur zelf de resultaten interpreteert en beoordeelt om zo te identificeren wat goed gaat en waar het functioneren verbeterd kan worden.
Wie kan er gebruik van maken?
Het instrument werd ontwikkeld voor Nederlandstalige schoolbesturen in Vlaanderen en Brussel. De vaste module van het instrument richt zich tot de leden van het bestuur. Via de optionele modules kunnen ook schoolleiders en coördinerend directeurs deelnemen.
Waarom deelnemen?
Schoolbesturen krijgen de laatste decennia meer ruimte en autonomie voor het voeren van een eigen beleid. Deze verhoogde mate van zelfsturing brengt ook een verhoogde verantwoordelijkheid m.b.t. de kwaliteitsontwikkeling van scholen met zich mee. Het is daarom belangrijk dat schoolbesturen op een effectieve wijze vorm geven aan een krachtig beleidsvoerend vermogen.
Het ene schoolbestuur slaagt hier beter in dan het andere. Via dit initiatief wil de Koning Boudewijnstichting schoolbesturen ondersteunen om te reflecteren over de eigen werking en na te gaan hoe het beleidsvoerend vermogen versterkt kan worden.
Het gebruik van het instrument is gratis. U kan zelfs meerdere keren de oefening uitvoeren. Het rapport toont niet enkel de geanonimiseerde resultaten van uw oefening, maar geeft ook een handleiding mee over hoe u met deze resultaten aan de slag kan gaan.
Het instrument is bovendien wetenschappelijk onderbouwd. Het werd ontwikkeld in samenwerking met Edubron, een onderzoeksgroep verbonden aan het departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Uit onderzoek blijkt dat de doeltreffendheid van het beleid van een schoolbestuur gemeten kan worden aan de hand van een aantal dragers. De vragen die in het instrument aan bod komen, zijn gebaseerd op deze dragers.
Meer weten?
Op www.sterkschoolbestuur.be kan u meteen aan de slag. U vindt er ook een lijst met veelgestelde vragen en meer informatie over het kader waarin dit instrument tot stand kwam.
Partner(s)
www.sterkschoolbestuur.be werd ontwikkeld in samenwerking met Edubron, een onderzoeksgroep verbonden aan het departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Universiteit Antwerpen.