Solidariteitsrekening voor scholen

Fondsen werven om kwetsbare leerlingen discreet te ondersteunen.

Wordt uw school (kleuter-, lager of middelbaar), erkend en gefinancierd of gesubsidieerd door het ministerie van Onderwijs? Wil ze een reserve aanleggen om discreet leerlingen uit kwetsbare gezinnen tegemoet te komen en zo de gelijke onderwijskansen van alle leerlingen te bevorderen?

Met een solidariteitsrekening voor scholen, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, kan uw school in alle transparantie fondsen werven bij ouders, oud-leerlingen of andere sympathisanten. De ingezamelde middelen worden gebruikt voor individuele interventies voor kwetsbare leerlingen (schoolrekening, (buiten)schoolse activiteiten, (para)medische kosten…), niet om algemene kosten te dekken (werking, renovatie van gebouwen, infrastructuur…).

Looptijd

De solidariteitsrekening voor scholen heeft een looptijd van drie jaar, die kan worden verlengd.

Werking

Na goedkeuring door het Comité voor Lokale Filantropie van de Koning Boudewijnstichting wordt de solidariteitsrekening voor scholen geopend en kunnen giften overgemaakt worden. De school staat in voor de fondsenwerving. Uw project krijgt niet alleen erkenning, maar de Stichting regelt ook de fiscale aspecten en geeft op vraag de ingezamelde middelen vrij wanneer de school ze wil gebruiken.

Budget

De Stichting is gemachtigd ter financiering van haar eigen activiteiten om bij opstart van de rekening een uniek bedrag gelijk aan 250 euro van de eerste giften te gebruiken en om jaarlijks 2% op het bedrag van de gecumuleerde giften vanaf € 25.000 aan te wenden. Indien het bedrag aan ingezamelde giften binnen eenzelfde kalenderjaar € 500.000 zou overschrijden, zal een degressief tarief van toepassing zijn.

Fiscaliteit

Giften vanaf 40 euro op rekening IBAN: BE10 0000 0000 0404 – BIC: GEBABEBB van de Koning Boudewijnstichting ten voordele van de solidariteitsrekening voor uw school geven recht op een belastingvermindering van 45% van het gestorte bedrag. Dit vindt u terug op het fiscaal attest dat de Koning Boudewijnstichting aflevert.

Meer sociale impact door inzet van technologie

"De afgelopen jaren bewaarden we de gegevens in Excellijsten. Als je slechts drie kampen per jaar organiseert, kan je nog iedereen persoonlijk contacteren en de gegevens up-to-date te houden."
Joris Van Cauwenbergh
één van de oprichters van vzw Kadee

Vrouwelijke reparateurs van smartphones opleiden

Digitale inclusie

"Door al deze telefoons onder handen te nemen, word je je bewust van onze impact op het milieu."
Kawtar Bouzid
deelnemer aan de opleiding Digital School for Women

Vier ondernemers leggen uit hoe de Business Partnership Facility hun duurzame activiteiten ondersteunt in Rwanda en Senegal

Ondernemingen voor ontwikkeling

"De relatie tussen financierder en begunstigde is belangrijk. Sociale ondernemers zijn gepassioneerd over wat ze doen. Vertrouwen is essentieel om de uitvoerders mondiger te maken. Ik heb dat vertrouwen ervaren en dat was versterkend, het gevoel dat ik de controle heb om beslissingen te nemen die volgens mij goed zijn voor ons."
Yvette Ishimwe
Oprichtster Iriba Water Group Rwanda