Gezond Leven

Investeren in preventie en gezondheidsbevordering, vooral bij kinderen en jongeren.

Wie gezond leeft voelt zich beter, zowel fysiek als mentaal. Maar niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden om gezond te leven. Via de actie van Fondsen die ze beheert zet de Koning Boudewijnstichting zich in voor preventie en gezondheidsbevordering, vooral bij kinderen en jongeren.

Onze acties

• projecten ondersteunen die kinderen en jongeren aanmoedigen om gezond te eten en voldoende te bewegen;
  • onderzoek naar gezondheidsbevordering en preventie van ziekten stimuleren.

Gezond leven maakt deel uit van het programma Gezondheid

Projectoproepen

Fonds BYX – ‘Niet rond de pot draaien!’ - Basisscholen

Steun aan de basisscholen van de Federatie Wallonië-Brussel die zich inzetten om de staat, toegang en het beheer van hun toiletten te verbeteren.

Bekendgemaakt

Fonds Van Mulders-Moonens – Voor een betere verankering van gezondheidspromotie en ziektepreventie in de opleiding van eerstelijnsprofessionals

Gezondheidspromotie en ziektepreventie in de toekomst op een betere en meer concrete wijze integreren in de basisopleiding of bijscholing van eerstelijnsprofessionals in België.

Bekendgemaakt

Fonds voor Voeding en Welzijn van de Federatie Voedingsindustrie : Promotie van een gezond voedingspatroon en van voldoende lichaamsbeweging

Het Fonds voor Voeding en Welzijn van de Federatie Voedingsindustrie (FEVIA) verleent steun aan projecten in België die evenwichtige voedingsgewoonten en voldoende lichaamsbewegi…

Kregen steun

Ecole Saint Antoine

Parcours santé fruité !

Aanleggen van een gezondheidstraject, omgeven door fruitbomen en struiken, op het schooldomein, om bij te dragen tot de fysieke educatie en de recreatie van de leerlingen.

City Pirates Foundation

Piratentuin te Luchtbal

De jongeren van het sociaal voetbalproject willen een moestuin creëren om dan met de oogst samen te koken en te eten met de buurtbewoners, ter versterking van het samenleven.

De Wissel

'Over de Streep' - Empowered door OverKop/Verlenging overeenkomst van 2021

Kwetsbaarheid bij jongeren en taboes aankaarten via stellingen/bekentenissen, waarbij wie erover wil spreken, letterlijk 'over de streep' gaat staan.

Fondsen en filantropieformules

POOL IS COOL (Fonds Vrienden van)

Filantropen steunen projecten van POOL IS COOL, met als doel de duurzame omgang met water te bevorderen in diverse contexten, zowel binnen als buiten Brussel.

Herent - 't Groeihuis - "Vruchtbare Aarde" (Projectrekening)

De organisatie heeft last van opstijgend vocht in de buitenmuren van haar gebouw en wilt het probleem grondig aanpakken.

Press Releases

Koning Boudewijnstichting voert vanaf 1 januari 2024 de vergadervrije vrijdagochtend in

07 12 2023

Medewerkers van KBS krijgen vanaf januari 2024 op vrijdagochtend focustijd om zich in dossiers in te werken, te studeren en te innoveren, werk in te halen of even te onthaasten.

12 scholen en organisaties zetten jongeren aan om evenwichtig te eten en te sporten

23 08 2022

Het Fonds Voeding en Gezondheid van de Federatie van de Voedingsindustrie steunt 12 projecten die gericht zijn op evenwichtige voeding en voldoende beweging.

Bijna 1 miljoen euro om het welzijn van eerstelijnsprofessionals te bevorderen

14 04 2022

Het Fonds Dr. Daniël De Coninck steunt met bijna 1 miljoen euro praktijkgerichte projecten op korte termijn, die het welzijn van eerstelijnsprofessionals bevorderen.

Kosmotive: de gezondheid van meisjes en vrouwen in Rwanda verbeteren

Gezond Leven

”KosmoPads, dat is weigeren te aanvaarden dat je niet naar school of naar het werk kan omdat je ongesteld bent.’’
Blandine Umuzranenge
Kosmotive

In Kinshasa bestrijden vrijwilligers de angst voor verbanning wegens hiv/aids

Gezond Leven

"Aidspatiënten worden nog steeds geconfronteerd met stigma's en afwijzing. In een PODI kunnen we zonder schaamte praten met andere leden van de gemeenschap."
Jean Lukela
Oprichter van het nationale netwerk van gemeenschapsgroepen van aidspatiënten