Professionele leergemeenschappen over de schoolmuren heen
Waarover gaat het?
In het kort
Op deze vormingsnamiddag van Veranderwijs.nu krijg je de kans om je verder te verdiepen in het thema professionele leergemeenschappen over de schoolmuren heen. Na een boeiende keynote sessie ga je in teams aan de slag om ervaringen uit te wisselen en zodoende te leren van en met elkaar. Op het einde van de middag keer je terug naar huis met enkele actiepunten om in de eigen leergemeenschap toe te passen.
Het programma
- 12.30 - 13.15 uur: netwerklunch
- 13.15 - 13.20 uur: introductie door Dirk De Boe van EduNext
- 13.20 - 14.20 uur: lezing door Maarten Bruns
- 14.20 – 14.30 uur: pauze
- 14.30 - 16.30 uur: workshop professionele leergemeenschappen
Over de keynote van Maarten Bruns
Voor de keynote gaan we zelf over de "landsmuren" heen kijken. Maarten Bruns is organisatiekundige en ontwikkelde samen met Universiteit Leiden de ECM-methode voor professionele leergemeenschappen. Deze is inmiddels op honderden scholen in heel Nederland ingezet.
Samen met Martin Bruggink van de Technische Universiteit Delft schreef hij het boek Starten met een Professionele Leergemeenschap, een handleiding met praktische tips en werkvormen voor beginnende leergemeenschappen.
Tijdens de lezing gaat Maarten in op de methodiek en geeft hij praktijkvoorbeelden uit verschillende schooltypen met heel diverse inhoudelijke thematieken, van digitale didactiek tot leerlingparticipatie en pestgedrag. Daarnaast gaat hij in op leiderschap en coördinatie rond PLG’s, het behouden van focus op de inhoud en de praktische opzet van een nieuwe leergemeenschap.
Over de workshop met EduNext
Na de keynote volgt een workshop begeleid door EduNext. Daarin zullen we de inzichten uit de lezing vertalen en contextualiseren naar onze eigen school of scholengemeenschap. We delen met elkaar wat we al doen op vlak van professionele leergemeenschappen en wat daar momenteel goed in loopt. We gaan in op onze uitdagingen tijdens het opzetten en onderhouden van professionele leergemeenschappen en denken samen na hoe we deze kunnen aanpakken. We formuleren een aantal mogelijk leerpunten en acties.