Kwaliteit van zorg

Investeren in kwaliteitsvolle zorg voor personen die thuis wonen of verblijven in een zorginstelling.

Kwaliteitsvolle zorg garanderen staat centraal in een doeltreffende en goed functionerende gezondheidszorg. De Koning Boudewijnstichting wil daartoe bijdragen, zowel voor mensen die thuis wonen als voor mensen die in een zorginstelling verblijven. Dankzij de aanzienlijke middelen van het Fonds Dr. Daniël De Coninck kunnen wij investeren in de eerste lijn en in de levenskwaliteit van mensen die thuis hulp en zorg nodig hebben.

Onze acties

• onderzoek en kennisopbouw in de eerste lijn ondersteunen;
  • innovatie stimuleren om zorgberoepen aantrekkelijker te maken;
  • investeren in de toepassing van technologieën in de thuiszorg die de levenskwaliteit van patiënten en hun omgeving verbeteren;
  • de ontwikkeling en de verduurzaming van zorgzame buurten ondersteunen waar lokale spelers, overheden en eerstelijnsprofessionals samenwerken voor zorg en hulp;
  • in zorginstellingen initiatieven steunen die een directe impact hebben op de levenskwaliteit van de bewoners;
  • samenwerkingen en partnerschappen stimuleren, vooral Europees en internationaal, rond ‘integrated community care’.

Kwaliteit van zorg maakt deel uit van het programma Gezondheid

Meer informatie op fondsdanieldeconinck.be

Projectoproepen

Fonds Benevermedex - Assure your future

Steun aan wetenschappelijk onderzoek in het domein van de private verzekeringen ten behoeve van slachtoffers van ongevallen

Beurzen voor eerstelijnsprofessionals uit de welzijn- en de zorgsector - Derdenrekening

Nieuwe of versterkte vormen van samenwerking tussen eerstelijnsactoren ontwikkelen.

Beurzen voor eerstelijnsprofessionals uit de welzijn- en de zorgsector - Eigen rekening

Kregen steun

Az Sint-Jan Brugge Oostende AV

Tussenkomst vervoerskosten ouders

Tussenkomst in de vervoerskosten voor de ouders bij neonataal transport

Re-source Center

Vzw Re-Source Center

Steun voor individuele behandelingen (esthetisch, shiatsu, reflexologie ...) voor kankerpatiënten.

Prinses Harte

Samenstelling van kleurrijke ridders- en prinsessenpakketten voor kinderen met kanker om hun ziekenhuisverblijf aangenamer te maken.

Evenementen

Gezondheidsvaardigheden in de eerste lijn versterken

09/11/2021 12:30 Tot 09/11/2021 17:00

Presentatie van lessons learned uit 24 gezondheidsvaardigheden praktijken en handvatten voor eerstelijnsactoren.

Aantrekkelijkheid van de beroepen in de zorg - een uitdaging voor de toekomst

25/02/2022 09:30 Tot 25/02/2022 12:00

CESE Wallonie, UNIPSO en de KBS organiseren een webinar over de aantrekkelijkheid van beroepen in de zorg.

Symposium Doelgerichte zorg

17/11/2022 09:30 Tot 17/11/2022 16:00

Hoe doelgerichte zorg implementeren in de praktijk? Het symposium combineert getuigenissen van doeners met een theoretisch kader en praktische handvaten.

Partnerschappen, opdrachten en specifieke initiatieven

Zorgzame buurten

De Koning Boudewijnstichting coördineert een tijdelijk consortium om voor de projecten Zorgzame Buurten een begeleidings-en ondersteuningsprogramma te realiseren.

Fondsen en filantropieformules

Linum Charity (Fonds Vrienden van)

Filantropen steunen projecten dat zich inzet voor personen met weesziekten. De focus ligt op jonge kinderen waar de financiële noden soms zeer zwaar zijn.

Back on Track (Fonds)

Bevordering van levenskwaliteit van kankerpatiënten met een bijzondere aandacht voor projecten van het AZ Maria Middelares te Gent.

Cliniques de l'Europe (Fonds Vrienden Van)

Filantropen steunen projecten van Europa Ziekenhuizen die als voornaamste missie heeft om gezondheidszorg te verstrekken aan hun patiënten.

Press Releases

17 Fondsen beheerd door de Koning Boudewijnstichting dragen bij tot betere zorg voor zeldzame ziekten

26 02 2024

KBS versterkt dankzij 17 Fondsen het onderzoek naar en de zorg voor zeldzame aandoeningen.

Eindelevensverhalen: een vernieuwend instrument in de palliatieve zorg

18 01 2024

Het Fonds Gert Noël bekroont vzw Amfora voor ‘eindelevensverhalen’, haar vernieuwend instrument in de palliatieve zorg.

Ouders van kinderen met een beperking steunen en respijt gunnen

25 08 2023

22 projecten die respijtoplossingen bieden aan ouders van kinderen met een handicap, ontvangen steun voor een totaalbedrag van 381.900 euro.

Verhalen

Filantropie in het bloed

Kwaliteit van zorg

“Mijn kleinkinderen missen voor geen goud de uitreiking van de Prijzen die hun overgrootmoeder gecreëerd heeft.”
Isabelle Jortay-Noël
dochter van Gert Noël

Troostplek verbindt buurtbewoners in zorgzame buurt Ledeberg

Kwaliteit van zorg

“Verlies, verdriet, rouw… is geen makkelijk thema, maar we hebben niet het gevoel dat we aan iets onbereikbaars zijn begonnen.”
Mia Trappeniers
coördinator Zorgzame Buurt Ledeberg

Marieke Vervoort: verslaafd aan het leven

Kwaliteit van zorg

"Ik had mijn eigen leven onder controle. En kijk, ik ben er nog steeds. Je doet altijd meer en meer omdat je je eigen leven in handen hebt. Je kunt zeggen wanneer het genoeg is."
Marieke Vervoort
atlete, Paralympische Spelen Rio 2016